Verbos Modales (Modals)

Comenzaremos a desarrollar en una serie de artículos una categoría de verbos auxiliares que se conocen con el nombre de Verbos Modales. Reciben este nombre dado que difieren de los verbos regulares e irregulares porque cumplen funciones específicas de su grupo. Estos se utilizan en combinación con otros verbos para expresar diferentes grados de capacidad, posibilidad, permiso, necesidad, obligación, prohibición, seguridad, etc., referidos al verbo principal.

Veremos a continuación los principales verbos modales de la lengua inglesa:

Verbos Modales
Forma Negativa
CAN
CAN NOT / CAN’T
COULD
COULD NOT/ COULDN’T
MIGHT
MIGHT NOT
AY
MAY NOT
MUST
MUST NOT / MUSTN’T
SHOULD
SHOULD NOT / SHOULDN’T
WILL
WILL NOT / WON’T
WOULD
WOULD NOT / WOULDN’T


Para emplear correctamente los verbos modales es necesario saber que no se les coloca la «S» en la 3º persona del singular y que el verbo principal de la oración se ubica a continuación en infinitivo sin el TO, por ejemplo:

He must study the lesson.
Él debe estudiar la lección.

She can go to the party.
Ella puede ir a la fiesta.

También debemos decir que no se utilizan con otros auxiliares (DON’T /DOESN’T) para construir una oración negativa, ya que como verán en el cuadro superior los verbos modales poseen su propia forma, por ejemplo:

They must not travel to France.
Ellos no deben viajar a Francia.

I can not do the homework.
Yo no puedo hacer la tarea.

Para obtener más información sobre cada uno de ellos pulsa sobre cada una de las palabras: CAN – MAY/MIGHT – MUST – SHOULD – WOULD

Ejercicios: Verbos Modales (Modals) III

Continúa aprendiendo los verbos modales completando las siguientes oraciones con la palabra correcta:

    1. Andy …………… know how to make a barbecue.
    1. If she studies a lot she …………… improve her pronunciation.
    1. The football practice …………… be quite hard.
    1. James …………… clean his bedroom sometime.
    1. You …………… visit the new restaurant in town.
    1. The activities …………… be more interesting.
    1. Mike …………… buy the tickets before the concert.
    1. My mother …………… make a delicious food for Christmas.
    1. You …………… understand the rules before playing poker.
    1. Tom …………… play if he finishes the work.
    1. If she needs something she …………… call her home.
    1. My father …………… consider the idea of buying a new house.
    1. Sonia …………… knit beautiful and colourful sweaters.
    1. She …………… explain the exercises many times.
  1. Peter …………… read the book for the test.

 

Solución del ejercicio sobre Verbos Modales (Modals) II

¿Ya has realizado el siguiente ejercicio sobre verbos modales?… Pues bien, entonces verifica que hayas completado las oraciones con la palabra correcta:

    1. I can prepare dinner tomorrow night so bring some ice-cream.
    1. I must write two essays for tomorrow morning.
    1. She might understand the lesson if she pays attention.
    1. Susan should drive slower to avoid accidents.
    1. You may list your doubts in the paper.
    1. He might earn a lot of money this month.
    1. You should express yourself in English.
    1. I must travel to London next week.
    1. I think It must be easy to finda new job.
    1. Peter should wash and repair his old bike.
    1. If you touch the dog you must wash your hands.
    1. They may watch the tv series on-line.
    1. It wasn’t easy but I could pass the exam.
    1. It must be hard working so many hours.
  1. It may be possible to meet you at the restaurant.

 

Solución del ejercicio sobre Grados de los Adjetivos (3)

¿Has realizado el siguiente ejercicio sobre grados de los adjetivos correctamente?… Verifícalo con las siguientes respuestas:

    1. The Amazonas is the longest river of the world.
    1. Susan is thinner than Alice.
    1. That is the loveliest town I have ever visited.
    1. This movie was nicer than the one I saw yesterday.
    1. The holograms are the most modern technology I have ever heard about.
    1. My mother’s cakes are more delicious than the bakery’s pies.
    1. This dress is the the most expensive you have ever bought.
    1. The elephant is bigger than the crocodile.
    1. Yesterday I heard the worst concert of the year.
  1. The tortoise is slower than the rabbit.

    1. The cheetah is the fastest animal of the world.
    1. The play was more interesting than the film.
    1. Sarah is the best singer in the chorus.
    1. My brother is taller than my father.
    1. Michael Jackson is the most famous pop musician in the history.
    1. The book you lend me was more interesting than mine.
    1. This is the saddest day of my life.
    1. The bedroom is darker than the living-room.
    1. This is the easiest way to solve the problem.
  1. The windows are cleaner than yesterday.

Review Exercise: Verb Tenses (Revisión: Tiempos Verbales) II

Continuamos ejercitando el uso de los tiempos verbales aprendidos. Completa el siguiente texto colocando el verbo que se encuentra entre paréntesis en su forma correcta:


Jane (find) …………… a new job, she (be) …………… very

happy about it but the problem (be) …………… that she

(have) …………… to travel a lot. She (try) …………… to find a

solution during the last week, and she (decide) …………… to

talk to her future boss to solve the problem. After an hour

the man (accept) …………… to pay the transport so Jane

(can) …………… take the job and she (start) ……………

inmediately. At present she (work) …………… as assistant in

a beautiful office and the salary (be) …………. much better.

 

Review Exercise: Verb Tenses (Revisión: Tiempos Verbales)

Repasaremos en el siguiente ejercicio el uso de los tiempos verbales aprendidos. Debes completar el texto que te ofrecemos a continuación colocando el verbo que se encuentra entre paréntesis en su forma correcta:


When Sarah (be) …………… fifteen years old she (leave)

…………… school without any qualifications. However, she

(be) …………… very ambitious and she (want) …………… to

work in the fashion industry. Luckily she (find) …………… a

good job inmediately as an assistant in a small fashion

company. While she (work) …………… there, she (decide)

…………… to go to evening classes to get a qualification in

business studies. When she (finish) …………… she (be)

…………… promoted. For some years she (do) …………… the

same job and now she (want) …………… a change in her life.

 

Ejercicios: Oraciones Condicionales – Segundo Tipo (2)

En el siguiente ejercicio te proponemos que completes las situaciones planteadas en las siguientes oraciones condicionales de segundo tipo con tu imaginación colocando los tiempos verbales en la forma:

 

    1. If I were James Bond, …………………………
    1. …………………………, people would leave the building.
    1. If he built a new house, …………………………
    1. …………………………, the plane would land in New York.
    1. If you told me his address, …………………………
    1. …………………………, he would return it to the library.
    1. If they came with us, …………………………
    1. …………………………, the employees would demand higher wages.
    1. If my mother stayed in London, …………………………
  1. …………………………, my boss would forget to take his briefcase.

    1. If we visited the aquarium, …………………………
    1. …………………………, the would have plenty of time.
    1. If we waited him for two hours, …………………………
    1. …………………………, I would act differentely.
    1. If they offered me a good job, …………………………
    1. …………………………, you would save a lot of money.
    1. If the operation were successful, …………………………
    1. …………………………, we would be horrified.
    1. If I smoked 20 cigarettes a day, …………………………
  1. …………………………, my brother would stay at home.

 

Solución del ejercicio sobre Oraciones Condicionales de Tercer Tipo (3)

Aquí va la solución al ejercicio sobre oraciones condicionales del tercer tipo que te ofreciéramos en otra oportunidad. Verifica si lo has realizado de la manera correcta:

    1. If my father had bought fast food, I would have had dinner outside.
    1. If Tom had paid the fee, he would have gone to jail.
    1. If the police had arrived earlier, they would have caught the thieves.
    1. I you had done your homework, you would have gone to the party.
    1. If Susan had not worked on Saturday, she would have come to the cinema with us.
    1. If Peter had broken the glass, he would have fixedit.
    1. If Michael had known the secret, he would have told you.
    1. If Jane had not run inside the house, she would not have broken the lamp.
    1. If I had answered all the questions, I would have passed the test.
  1. If the problems had been easier, I would have solved them.

    1. If you had brought a present, my sister would have been very happy.
    1. If my mother had knit a sweater, she would have given it to you.
    1. If John had fixed the car, we would have gone to the concert.
    1. If my brother had cleaned his bedroom, he would not have been punished.
    1. If you had stayed at home, your friends would have visited you.
    1. If I had received the letter, I would not havetravelled to Spain.
    1. If Sally had not spent all the money, she would have bought a new car.
    1. If the workers had started the past month, theywould have finished.
    1. If Mary had sold a house, she would not have been fired.
  1. If the kids had played outside, an accident would have happened.

Ejercicios: Oraciones Condicionales – Tercer Tipo (3)

En esta oportunidad te ofrecemos un nuevo ejercicio para que practiques la formación de oraciones condicionales del tercer tipo. Debes completar los espacios con la forma correcta del verbo que se encuentra entre paréntesis:

    1. If my father (buy) …………… fast food, I (have) …………… dinner outside.
    1. If Tom (pay) …………… the fee, he (go) …………… to jail.
    1. If the police (arrive) …………… earlier, they (catch) …………… the thieves.
    1. I you (do) …………… your homework, you (go) …………… the party.
    1. If Susan (not work) …………… on Saturday, she (come) …………… to the cinema with us.
    1. If Peter (break) …………… the glass, he (fix) …………… it.
    1. If Michael (know) …………… the secret, he (tell) …………… you.
    1. If Jane (not run) …………… inside the house, she (not break) …………… the lamp.
    1. If I (answer) …………… all the questions, I (pass) …………… the test.
  1. If the problems (be) …………… easier, I (solve) …………… them.

    1. If you (bring) …………… a present, my sister (be) …………… very happy.
    1. If my mother (knit) …………… a sweater, she (give) …………… it to you.
    1. If John (fix) …………… the car, we (go) …………… to the concert.
    1. If my brother (clean) …………… his bedroom, he (not be) …………… punished.
    1. If you (stay) …………… at home, your friends (visit) …………… you.
    1. If I (receive) …………… the letter, I (not travel) …………… to Spain.
    1. If Sally (not spend) …………… all the money, she (buy) …………… a new car.
    1. If the workers (start) …………… the past month, they (finish) ……………
    1. If Mary (sell) …………… a house, she (not be) …………… fired.
  1. If the kids (play) …………… outside, an accident (happen) ……………

VER SOLUCIÓN 

Condicional Perfecto

El Condicional Perfecto es un tiempo verbal que se utiliza para describir situaciones que habrían sucedido, pero que por algún motivo no ocurrieron. Es decir, que puede utilizarse como equivalente en el pasado del Futuro Perfecto como vemos a continuación:

By 8 o’clock, my mother will have prepared dinner.
Para las 8 en punto, mi madre habrá preparado la cena.
(La oración está expresada en futuro perfecto haciendo referencia a una situación que se va a desarrollar en un tiempo posterior aunque la afirmación se ha realizado en el presente)

I thought that by 8 o’clock, my mother would have prepared dinner.
Yo pensé que para las 8 en punto, mi madre habría preparado la cena.
(Aquí la oración expresa una situación que se iba a desarrollar en el futuro, pero a partir de un momento ubicado en el pasado)

After the meeting, I will have received the letter.
Después de la reunión, yo habré recibido la carta.
(La oración está expresada en futuro perfecto haciendo referencia a una situación que se va a desarrollar en un tiempo posterior aunque la afirmación se ha realizado en el presente)

I supposed that after the meeting, I would have received the letter.
Yo supuse que después de la reunión, yo habría recibido la carta.
(Aquí la oración expresa una situación que se iba a desarrollar en el futuro, pero a partir de un momento ubicado en el pasado)

La forma afirmativa del Condicional Perfecto se obtiene colocando el sujeto seguido del Condicional Simple del verbo auxiliar TO HAVE, acompañado del verbo principal en Pasado Participio (regulares irregulares) como vemos en el siguiente cuadro. Utilizamos el verbo pintarTO PAINT a modo de ejemplo:

I would have painted Yo habría pintado
You would have painted Tú habrías pintado
He would have painted Él habría pintado
She would have painted Ella habría pintado
It would have painted Él/Ella habría pintado
We would have painted Nosotros habríamos pintado
You would have painted Ustedes habrían pintado
They would have painted Ellos habrían pintado


La forma interrogativa se construye colocando en primer lugar el auxiliar WOULD, luego el sujeto, posteriormente la forma infinitiva del verbo auxiliar TO HAVE y finalmente el verbo principal en Pasado Participio (regulares irregulares):

Would I have painted? Habría yo pintado?
Would you have painted? Habrías tu pintado?
Would he have painted? Habría él pintado?
Would she have painted? Habría ella pintado?
Would it have painted? Habría él/ella pintado?
Would we have painted? Habríamos nosotros pintado?
Would you have painted? Habrían ustedes pintado?
Would they have painted? Habrían ellos pintado?


La forma negativa la conseguiremos si colocamos la negación NOT entre el auxiliar WOULD y la forma infinitiva del verbo auxiliar TO HAVE y a continuación el verbo principal en Pasado Participio (regulares irregulares). También aquí podemos utilizar la contracción WOULDN’T en lugar de WOULD NOT:

I would not have painted Yo no habría pintado
You would not have painted Tú no habrías pintado
He would not have painted Él no habría pintado
She would not have painted Ella no habría pintado
It would not have painted Él/Ella no habría pintado
We would not have painted Nosotros no habríamos pintado
You would not have painted Ustedes no habrían pintado
They would not have painted Ellos no habrían pintado